تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/18 - 09:32
کد خبر: 478445

سالروز شهادت محسن حججی/ ای روضه‌ مجسم گودال قتلگاه

سالروز شهادت محسن حججی/ ای روضه‌ مجسم گودال قتلگاه

شهید محسن حججی ۲۱ تیر ۱۳۷۰ در شهر نجف آباد اصفهان چشم به جهان گشود. ۲۱ سالگی لباس دامادی را به تن کرد و ۲۵ سالگی صاحب یک فرزند پسر شد. در سن ۲۶ سالگی بود که به قهرمان ایران تبدیل شد و به پیشگاه سیدالشهدا رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از کیهان، محسن حججی متولد 21 تیر سال 1370 در شهر نجف‌آباد اصفهان بود. او جهادگری فعال در عرصه فرهنگی کشور عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لشکر زرهی 8 نجف ‌اشرف بود که برای دفاع از حرم آل‌الله به سوریه رفت.

در مرداد سال 1396 در نزدیکی مرز سوریه با عراق به اسارت تروریست‌های داعش درآمد و پس از دو روز خبر شهادت او مخابره شد. او در زمان شهادت 25 سال سن داشت و از او یک فرزند پسر 2 ساله به یادگار مانده بود. این شهید بزرگوار در تاریخ 18 مرداد 1396 توسط داعش به شهادت رسید.

فیلم و عکس‌های منتشر شده از اسارت او همه یادآور حادثه کربلا بود. از دودهای حاصل جنگ و سرخی آفتاب تا صلابت این شهید والامقام در هنگام اسارت. ایستادگی در برابر ظالمان و متجاوزین به حرم حضرت زینب (س) و ولایت‌مداری این شهید و از خودگذشتگی‌اش برای اهل‌بیت و مردم کشورش، به ادامه زندگی او در دل‌ها و اسوه‌ای برای جوانان شد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ‌اشاره به فراگیر شدن نام برجسته، ممتاز و درخشان شهید حججی در سراسر کشور در اثر مجاهدت و شهادت مظلومانه‌ او، گفتند: همه‌ شهدای ما مظلومند و غیر از محسن شما، شهدای دیگری نیز هستند که دشمن، سر از تن‌شان جدا کرده و همگی در نزد خداوند، عزیز و صاحب درجات هستند اما خدای متعال بر اساس حکمت خود و خصوصیات این جوان، او را نماینده و سخنگوی این شهیدان کرد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همه‌ شهیدانی که از ایران، افغانستان، عراق و مناطق دیگر در مبارزه با ‌اشرار تکفیری و دست‌نشانده‌ آمریکا و انگلیس به شهادت رسیدند، در این جوان خلاصه و دیده می‌شوند و خداوند او را نماد شهادت مظلومانه و شجاعانه کرد.

ایشان، حضور کم‌نظیر مردم قدرشناس در تشییع شهید حججی در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و نجف‌آباد را بسیار پرمعنا دانستند و گفتند: خداوند دل‌ها را مجذوب کرد و افراد گوناگونی که زندگی برخی از آنان در ظاهر تناسبی با جهاد و شهادت ندارد، عکس شهید را در دست گرفته و به تشییع او آمدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ‌اشاره به تلاش‌های فراوان دشمنان برای بازگرداندن ملت و به‌ویژه جوانان از راه جهاد و شهادت و به فراموشی سپردن امام و گم کردن خط روشن انقلاب، افزودند: در چنین شرایطی، مجذوب بودن دل‌های بخش زیادی از جوانان به مفاهیم انقلابی، حیرت‌انگیز است و اگر کمیت و کیفیت جوانان انقلابی از دهه‌ ۶۰ بیشتر نباشد، کمتر نیست.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: خداوند این واقعیت را با شهید حججی به همه اثبات کرد و با بزرگ و عزیز کردن او و نماد ساختن از او نشان داد که نسل جوان امروز، این‌گونه مخلصانه و صادقانه در پی جهاد فی سبیل الله است، و این، آیت الهی و نشانه‌ خدا و معجزه‌ جاری انقلاب است.

ایشان، خانواده‌ شهید، مسئولان و همه‌ ملت ایران را مرهون مجاهدت شهید حججی و امثال او دانستند و با تجلیل از نقش برجسته‌ پدر، مادر و همسر شهید گفتند: اگرچه فقدان شهید برای خانواده‌ او، مصیبت بزرگی است اما عزتی که خدا به‌واسطه‌ او به کشور داد، مایه‌ تسلّا و آرامش آنها خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر تصویر ماندگار شهید حججی در لحظه‌ اسارت، این جملات را مرقوم کردند: «سلام و درود حق بر این شهید پرافتخار و سرافراز که در حساس‌ترین و خطیرترین لحظه‌ زندگی، نماد حق پیروز و آشکار در برابر باطل رو به زوال شد. سلام خدا بر او که با جهاد مخلصانه و شهادت مظلومانه، خود را و همه‌ ملت خود را عزیز کرد».

همچنین مقام معظم رهبری در دیداری با فعالان فرهنگی با ‌اشاره به شهید حججی گفتند: امروز جوان‌های ما در معرض تبلیغات مضر هستند؛ این را ما قبول داریم؛ این واقعیّتی است. از روزنه‌های مختلف صدا می‌آید، صداهای گمراه‌کننده به گوش می‌رسد، و این جوان [که] در این وسط میدان، مُحاطِ به این صداها و به این تصویرهای فریبنده و اغواگر است؛ احتیاج دارد به اینکه یک شاخصی به او نشان داده بشود. این شاخص را جمهوری اسلامی و نظام اسلامی می‌تواند نشان بدهد؛... این را باید توجّه کرد که وقتی ما از امکان انحراف نسل جوان می‌گوییم، از ظرفیّت و امکان هدایت و رویشِ نسلِ جوانِ مؤمن هم بگوییم؛ امروز در نظام ما این‌جوری است.

در ادامه ایشان افزودند: شما ببینید؛ همین شهید عزیزی که اخیراً به شهادت رسید -شهید حُجَجی- او یک جوان از همین جوان‌های امروز است، او هم یک جوانی است در سنّ ۲۵ سالگی؛ یعنی همین اینترنت و همین کانال‌های اجتماعی و همین روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری و همه‌جوری، این جوان را هم احاطه کرده، مثل هزاران جوان دیگری که احاطه کرده، امّا او این‌جوری از آب درمی‌آید. البتّه شهید حُجَجی را خدای متعال مثل یک حجّتی امروز در مقابل چشم همه گرفت امّا زیادند کسانی که این احساس، این انگیزه، این ایمان در آنها وجود دارد.

بازگشت به وطن و خاکسپاری
در ۷ شهریور ۱۳۹۶، پس از شکست داعش در ارتفاعات عَرْسال و جَرود، در مرز میان لبنان و سوریه، جسد محسن حججی و دو نفر دیگر از مبارزان حزب‌الله لبنان، طی توافق «جرود» تحویل حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران شد. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، از این توافق به آزاد‌سازی دوم تعبیر کرد.

در جریان تبادل جسد، به‌دلیل مثله کردن جسد حججی توسط داعش، تنها نیمی از بدن وی تحویل داده شد. به‌دلیل احتمال کشف و الحاق بقیه اجزای بدن، مراسم تشییع به تأخیر افتاد، اما نیروهای سپاه پاسداران پس از کاوش موفق به کشف بقیه اعضای بدن او نشدند.

پیکر این شهید والامقام ابتدا در تاریخ 4 مهر 1396 در حرم حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) تشییع شد که جمعیت حاضر وصف‌نشدنی بود. بعد از تشییع در شهر مشهد پیکر شهید به تهران منتقل شد. مراسم در میدان امام حسین برگزار شد و جمعیت به حدی زیاد بود که تشییع پیکر شهید با چند ساعت تاخیر مواجه شد و از طرفی اتمام تشییع نیز چند ساعت به طول انجامید. این صحنه یادآور تشییع پیکر شهدای غواص نیز بود.

بعد از آن پیکر شهید با حضور بسیاری از مردم نجف‌آباد تشییع و به خاک سپرده شد.

از همین رو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 18 مرداد، سالروز شهادت شهید محسن حججی را به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نام‌گذاری کرد. تا به پاس این روز از فداکاری و رشادت‎های مدافعان حرم در دفاع از حرم آل‌الله و حمایت از مردم جنگ‌زده کشورهای عراق و سوریه قدردانی کنند.

داعش با اعلام خبر اسیر شدن محسن حججی و به شهادت رساندن او سعی در نشان دادن عاقبت افرادی که با آنها به جنگ می‌پردازند را داشت. اما همین اقدام داعش منجر به اعلام شدن پایان آنها و ساقط شدنشان توسط حاج قاسم سلیمانی شد. اقدامی که در آن سعی در پیشروی و نشان دادن قدرت خود داشتند معکوس شد.

بخشی از وصیت نامه شهید محسن حججی پیش از اسارت:

بسم الله النور
صَلی الله علیک یا اُماه یا فاطمه الزهرا«سلام علیک»
وَلاتَحسَبن الذینَ قُتلوا فی سَبیل الله اَمواتا، بَل احیاء عند رَبِهم یُرَزقون
هرگز نمی‌میرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جدیده عالم دوام ما

چند ساعتی بیشتر به رفتن نمانده است، هرچه به زمان رفتن نزدیک‌تر می‌شوم قلبم بی‌تاب‌تر می‌شود.

نمی‌دانم چه بنویسم و چگونه حس و حالم را بیان کنم.

نمی‌دانم چگونه خوشحالی‌ام را بیان کنم و چگونه و با چه زبانی شکر خدای منان را به جای بیاورم.

به حسب وظیفه چند خطی را به عنوان وصیت با زبان قلم می‌نویسم.

نمی‌دانم چه شد که سرنوشت مرا به این راه پر عشق رساند... نمی‌دانم چه چیزهایی عامل آن شد.

بدون شک شیر حلال مادرم، لقمه حلال پدرم و انتخاب همسرم و خیلی چیزهای دیگر در آن اثر داشته است.

عمری است شب و روزم را به عشق شهادت گذرانده‌ام و همیشه اعتقادم این بوده و هست که با شهادت به بالاترین درجه بندگی می‌رسم.

خیلی تلاش کردم که خودم را به این مقام برسانم اما نمی‌دانم که چقدر توانسته‌ام موفق باشم.

چشم امیدم فقط به کرم-‌خدا و اهل-‌بیت‌ است و بس امید دارم این رو سیاه پرگناه را هم قبول کنند و به این بنده بدِ پرخطا نظری از سر رحمت بنمایند.

که اگر این چنین شد؛الحمدالله رب العالمین.

اگر روزی خبر شهادت این بنده حقیر سرا‌پا تقصیر را شنیدید؛ علت آن را جز کریمی و رحیمی خدا ندانید.

اوست که رو سیاهی چون مرا هم می‌بخشد و مرا یاری می‌کند.

اما چند وصیت کلی:

از ولایت-فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام-خامنه-ای نائب بر حق امام-زمان است.

از همه خواهران عزیزم و از همه زنان امت رسول‌الله می‌خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند؛ مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود؛ مبادا چادر را کنار بگذارید.

همیشه الگوی خود را حضرت-زهرا  و زنان اهل بیت قرار دهید؛ همیشه این بیت شعر را به یاد بیاورید

آن زمانی که حضرت رقیه سلام الله خطاب به پدرش فرمودند:

غصه حجاب من را نخوری بابا جان
چادرم سوخته اما به سرم هست هنوز.

از همه مردان امت رسول‌الله می‌خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید؛ همواره علی ابن ابی‌طالب امیرالمومنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید.

خودتان را برای ظهور-امام-زمان روحی لک‌الفدا و جنگ با کفار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است.

همیشه برای خدا بنده باشید که اگر این چنین شد بدانید عاقبت همه شما به خیر ختم می‌شود.

مقداری حق-الناس به گردن دارم که عاجزانه می‌خواهم برایم ادا کنید:

-یک میلیون تومان به مادر بزرگ پدری بدهکارم

-مقداری بدهی به برادر محسن همتی‌ها بابت محصولات فرهنگی و کار‌های دیگر بدهکارم

-32هزارتومان به اضافه مقداری سربند به پایگاه شهدای بنیاد امیرآباد بدهکارم
-اگر برایتان مقدور بود به مقدار یک ماه نماز و روزه برایم ادا کنید که اگر خدایی ناکرده گهگاهی از روی خطا نمازی قضا کردم و یا روزه‌ای از دست دادم جبران شود.

اللهمّ عجِّل لِولیکِ الفَرج
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه‏
 آمین
27/4/1396

محسن حججی
مرتضی امیری اسفندقه از شاعران  معاصر، در سال 97 قطعه شعری در ستایش شهید محسن حججی در شب شعر شاعران با رهبر انقلاب اسلامی قرائت کرد.

بخشی از این قطعه شعر به شرح ذیل است:

خونم به جوش آمده، ‌ای غربت قریب
بگذار یک دو بیت ندارم ادب نگاه
پشت سر تو این شبح نانجیب کیست؟
نامرد امرد این جلب، این سایه، این سیاه
حیف از جلب، دریغ ز سایه که هیچ نیست
این بی‌تبار، این تلف، این تیره، این تباه
گاهی به مسلخی نفست باغ باغ باز
با دستِ بسته رو به خدا پشت بر گناه
یک کربلا شکوه به چشمت نهفته است
ای روضه مجسّمِ گودال قتلگاه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top